poniedziałek, 13 stycznia, 2025
Strona głównaSiedlce22-latek na siedleckich ulicach

22-latek na siedleckich ulicach

Ma 22 lata, ale nie ma przez to taryfy ulgowej. Przeszedł niedawno generalny remont i bez problemu pokonuje każdą wyznaczoną trasę. Z przodu widnieje na nim numer 001, bo jest to pierwszy zakupiony w 1992 roku przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Siedlcach autobus.

autobus5– Autobus Jelcz PR 110, sam go odbierałem. Kupiliśmy wtedy siedem pojazdów, ale ten był wpisany jako pierwszy – mówi Krzysztof Witczuk, kierownik działu technicznego MPK Siedlce. – Padła decyzja, by go odnowić, bo nie ukrywam, że patrzy się na niego z sentymentem – dodaje.

- Reklama -

Jelcz ma oryginalne siedzenie, obite czerwoną skórą, oświetlenie, poszycie dachu, manualną skrzynię biegów i szyberdach otwierany ręcznie. Poszycie boczne jest w połowie nowe. Całkiem wymieniona jest podłoga – z gumowej na antypoślizgową.

– Najwięcej pracy i nowych elementów ma oczywiście kratownica, ale też nowe elementy, które są w każdym autobusie, czyli informacja pasażerska, monitoring, kasowniki oraz elektroniczne tablice. Kiedyś, to taka ciekawostka, tablice były na korbkę – tłumaczy Jacek Dmowski dyrektor techniczny MPK.

autobus4Koszt modernizacji autobusu wyniósł około 100 tys. zł, z czego około 70 tysięcy pochłonęła tzw. robocizna.

– To była praca mechaników i spawaczy. Długo to trwało, bo często remont był wykonywany przez naszych pracowników w czasie wolnym – tłumaczy dyrektor techniczny MPK.

„Staruszek” nie ma taryfy ulgowej i jeździ na każdej wyjazdowej trasie z miasta. Jest też trochę traktowany jak „autobus instruktażowy” dla kierowców początkujących.

– Oczywiście „001” nie będzie jeździł na liniach 3 i 4, bo ma wyższą podłogę, ale jest całkowicie sprawny, więc proszę się nie bać jak podjedzie na przystanek – dodaje ze śmiechem Dmowski.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

11 KOMENTARZE

  1. Autobus jak autobus, ale organizacja przewozów MPK Siedlce to jest ich pięta achillesowa. Żeby układ linii był taki sam jak dwadzieścia lat temu, to się to w głowie nie mieści. Dwie główne linie autobusowe jeżdżą tylko w jednym kierunku. W końcu ludzie przesiądą się na samochody już całkowicie, albo powstanie prywatna konkurencja i przedsiębiorstwo upadnie…

    • Cóż, taka prawda.. I najgorsze jest to, że MPK nie robi nic w tym kierunku, tylko skrzętnie to omija, myśląc, że zamydli ludziom oczy nowymi autobusami i wiatami.

    • To fakt, moim zdaniem jest miejsce na 3-4 linie główne w Siedlcach, jedna z nich powinna zahaczać o takie ulice jak Łukowska czy Brzeska. Ponad to zgadzam się, linie główne powinny mieć swoje dwukierunkowe odpowiedniki lub mieć dwa różne przystanki końcowe i jeździć pomiędzy nimi. Nie widzę też sensu utrzymywać linii, które są raz dziennie. Widzę, że często jeżdżą puste.

  2. "bo jest to pierwszy zakupiony w 1992 roku przez MPK"
    – to za komuny nie było w Siedlcach komunikacji miejskiej??
    "Koszt modernizacji autobusu wyniósł około 100 tys. zł, z czego około 70 tysięcy pochłonęła tzw. robocizna."
    – I to się opłacało??

    • Unix: Zobacz sobie ile kosztują chociażby kilkuletnie autobusy używane. To jest wiele setek tysięcy złotych, nie mówiąc o nowych. Z drugiej strony remont tego autobusu jest działaniem wizerunkowych i pisaniem historii firmy. A to nie jest wygórowana cena.

  3. Jest tylko jeden ikarus o numerze 044. Ale ma już nowszy silnik i automatyczną skrzynie. Prawdopodobnie będzie jeździł tylko do zakończenia roku tak jąk i jelcze 120M

DODAJ KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze